Veelgestelde vragen

FAQ en toegankelijkheid

BEZOEK

Moet ik reserveren voor een kasteelbezoek?
We raden aan om altijd te reserveren voor een kasteelbezoek. Het gebeurt regelmatig dat we wegens drukte uitverkocht zijn en geen tijdslots meer beschikbaar hebben. Reserveren doet u door uw kaartjes van tevoren online te boeken via onze ticketpagina. Voor het park hoeft u niet te reserveren.

Is het kasteel rolstoeltoegankelijk?
Het park is deels rolstoeltoegankelijk. De hoofdwegen zijn geasfalteerd, op andere plekken ligt grind of halfverharding. In de Romeinse tuin zijn enkele traptreden aanwezig.

De toiletten bij de entree op het Stalplein zijn rolstoeltoegankelijk.

Het kasteel is helaas niet toegankelijk voor rolstoelen en voor mensen die slecht ter been zijn, dit vanwege de vele trappen in het kasteel.
Rollators, kinderwagens en buggy’s kunnen ook niet mee in het kasteel. Deze kunt u achterlaten in de vestibule (op eigen risico). 

Zijn honden en andere huisdieren toegestaan?
Honden en andere huisdieren zijn welkom in ons park, mits aangelijnd. We gaan er natuurlijk vanuit dat u zelf ontlasting van uw huisdier netjes opruimt. In het kasteel is het niet mogelijk honden en andere dieren mee naar binnen te nemen.

Hoe klein en schattig uw hondjes, puppies of konijn ook zijn, ze mogen ook niet in een tas mee naar binnen. We vragen u namelijk uw tas in een kluisje te bewaren tijdens uw bezoek, dus echt gezellig is dat niet voor uw kleine huisdier.

Wat mag ik wel en niet meenemen het kasteel in?
Wij verzoeken u bagage, tassen, jassen en paraplu’s in de daarvoor bestemde kluisjes op te bergen. Daarnaast is het nuttigen van etenswaren in het kasteel verboden. Kinderwagens en buggy’s kunnen helaas niet mee het kasteel in. U kunt deze voor de ingang parkeren en na uw bezoek weer ophalen. Wandelstokken mogen alleen mee het kasteel in, indien deze voorzien zijn van een rubberen voet, zodat deze geen schade geeft aan de vloeren. Dit is ter beoordeling van de coördinator. Voor alle regels raadpleeg hier onze huisregels.

Kan ik het kasteel ook met kleine kinderen bezoeken?
Iedereen is welkom in het kasteel. Voor de jonge kasteelbezoekers zijn er verschillende speurtochten verkrijgbaar in de kasteelwinkel. Kijk op deze link voor alle activiteiten. Mocht u een kinderwagen of buggy mee willen dan kan dit alleen in het park. In het kasteel is het niet mogelijk een buggy of kinderwagen mee te nemen. U kunt deze buiten laten staan (onder de poort) en na afloop van uw bezoek weer meenemen. Wilt u kinderen in een draagzak meenemen? Dat kan uiteraard, maar wij verzoeken u wel het kind op de buik te dragen.

Kan ik ook iets eten of drinken bij Kasteel de Haar?
Kasteel de Haar heeft twee horecalocties, waarvan er in elk geval altijd één locatie geopend is. Bekijk de mogelijkheden van Restaurant Laverie en Café Tuynhuis via deze pagina.

Waar kan ik informeren naar gevonden voorwerpen?
U kunt hiervoor het contactformulier invullen of telefonisch contact opnemen met het algemene informatienummer: 030-6778515.

Moet ik me aan het door mij gereserveerde tijdslot houden?
Ja, u dient zich aan het tijdslot te houden in verband met de capaciteit in het kasteel.  Het is vanaf de parkeerplaats nog ongeveer een kwartier lopen naar het kasteel. Het tijdslot voor het kasteel is maar beperkt houdbaar/te scannen. U kunt wel eerder, of juist na uw kasteelbezoek, het park bezoeken.

Moet ik meegaan in een rondleiding?
Nee, niets moet, maar veel mag. Wij hebben in het kasteel vrijwel in elke ruimte een zaalgids staan. Zij vertellen u graag alles over het kasteel, de geschiedenis en de flamboyante bewoners van het kasteel. Meerdere keren in het jaar bieden we speciale rondleidingen aan die naar vertrekken gaan die normaal gesproken gesloten blijven. Als wij deze rondleidingen aanbieden, vindt u die als extra optie bij de kaartverkoop.

Ik wil graag foto’s maken, mag dat?
U kunt, met uw mobiel, al het moois u ziet vastleggen. U kunt in het gehele kasteel niet flitsen in verband met de kwetsbaarheid van de collectie. We verwachten natuurlijk dat u rekening houdt met andere bezoekers. Het is niet mogelijk om foto’s te maken met professionele foto of video apparatuur en niet voor commerciële doeleinden. Het boeken van bruidsreportages is helaas niet mogelijk.

In welke talen wordt er informatie aangeboden in het kasteel?
Wij bieden informatie aan in verschillende talen. Leeskaarten zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Frans en Italiaans. De audiotour is beschikbaar in het Nederlands en Engels. De gidsen spreken allemaal Nederlands. Sommigen spreken ook Engels of Duits.

Mag ik picknicken in het park?
Ja, zeker! U bent van harte welkom om met een groep (tot 10 personen) te komen op de speciale picknickweide met prachtig uitzicht op het kasteel. Wij gaan ervan uit dat u uw afval weer meeneemt en weggooit in de daarvoor bestemde prullenbakken. Om andere bezoekers ook te laten genieten van de Picknickweide zijn grotere groepen niet gewenst. Wilt u toch picknicken met meer dan 10 personen? Dan kunt u een mail sturen naar events@kasteeldehaar.nl, zij kunnen u informeren als u een event in het park wilt organiseren. 

Ik wil reserveren voor een groep, kan dit?
Ja, dit kan. Via onze website kunt u informatie vinden over het reserveren van groepen: https://staging.kasteeldehaar.nl/groepen/
Heeft u daarover verder nog vragen dan kunt u een email sturen naar informatie@kasteeldehaar.nl.

Zijn er toiletten aanwezig?
Voordat u uw ticket laat scannen kunt u gebruik maken van de toiletten op het Stalplein. Er bevinden zich ook een aantal toiletten in het kasteel. Deze zijn uitsluitend voor kasteelbezoekers. 

TICKETS

Moet ik reserveren voor een kasteelbezoek?
We raden aan om altijd te reserveren voor een kasteelbezoek. Het gebeurt regelmatig dat we wegens drukte uitverkocht zijn en geen tijdslots meer beschikbaar hebben. Reserveren doet u door uw kaartjes van tevoren online te boeken via onze ticketpagina. Voor het park hoeft u niet te reserveren.

Kan ik mijn tickets omzetten naar een andere datum of tijd?
U kunt uw tickets op onze website – kasteeldehaar.nl –  eenvoudig omboeken naar een andere dag en/of tijd.
Deze omboeking en de nieuwe datum voor uw bezoek dient binnen 2 maanden na uw oorspronkelijk geplande bezoek gemaakt worden.

Op de website kiest u voor “Tickets”, “Kasteelbezoek tickets” vervolgens klikt u op “volgende”, hierna kiest u voor “ik heb al een geldig kasteelticket”. Nu kunt u een nieuwe datum en tijdslot kiezen. Wij verzoeken u om bij uw bezoek zowel de oude als de nieuwe reservering mee te nemen, wij kunnen dan zien dat het om een omboeking gaat.
Een eventueel eerder aangeschaft parkeerticket blijft geldig.

Voor eenmaal aangeschafte tickets wordt geen restitutie verleend. 

Kan ik mijn tickets annuleren en krijg ik dan mijn geld terug?
Er vindt geen restitutie plaats voor aangeschafte tickets. Omruilen van de tickets voor een ander tijdslot of datum kan alleen via de website en op basis van beschikbaarheid. Zie: ‘Kan ik mijn tickets omzetten naar een andere datum of tijd’ (tekst hierboven).

Ik ben te laat door een file, is dat een probleem?
Uw ticket is tot een half uur na het ingaan van uw tijdsslot nog te scannen in het kasteel. Komt u toch te laat aan bij het kasteel? Meld dit altijd bij de informatiebalie, op basis van beschikbaarheid kunnen zij u dan andere tickets meegeven. Houdt u er rekening mee dat het nog 10 minuten lopen is vanaf het entreegebouw naar het kasteel?

In vakantieperiodes, op weekeinddagen en met feestdagen is het soms zo druk dat u een tijdje moet wachten tot u het kasteel kunt bezoeken als u te laat bent voor uw eigen tijdsslot. Bezoekers die al een geldig ticket voor de dag hebben, geven wij uiteraard voorrang op bezoekers die nog geen ticket hebben gekocht. Wij proberen altijd een plekje voor u te creëren indien mogelijk. In een uitzonderlijk geval kan het zijn dat dit niet mogelijk is.

Moet ik altijd langs de kassa, ook als ik een online ticket heb aangeschaft?
Ja, ook de online tickets moeten worden gescand aan onze kassa op het Stalplein. Hierdoor weten wij of alle vooraf aangeschafte kaarten ook daadwerkelijk zijn ingediend. Voor e-tickets is er op drukke tijden een speciale ingang. Deze wordt aangegeven op het Stalplein.

Bezoek met Museumkaart / Vriendenloterij VIP kaart
Komt u met een Museumkaart of een Vriendenloterij VIP kaart het museum bezoeken? Dan kunt u online een tijdslot reserveren en kiezen voor ‘ik heb een Museumkaart of Vriendenloterij VIP kaart. Er komt geen QR-code op het ticket. Het is de bedoeling dat u uw pas scant bij de ingang.

Krijg ik 65+ korting? En welke kortingspassen zijn er verder geldig?
Er geldt geen 65+ korting op een bezoek aan het kasteel of de tuinen. De volgende kortingspassen geven gratis toegang op of korting voor een kasteelbezoek (m.u.v. de aangegeven toeslagen voor speciale activiteiten en evenementen):

Museumkaart
Vereniging Rembrandt/ICOM
CJP-pas
Vriendenloterij VIP-kaart

Kan ik met contant geld betalen?
Het is niet mogelijk om de entree van het park en het kasteel of souvenirs in onze museumwinkel contant af te rekenen. U kunt betalen met creditcard of met uw bankpas. Het is wel mogelijk met contant geld te betalen in onze horeca.

KASTEEL

Wat is Kasteel Haarzuilens? En Slot Zuylen?
In de loop der jaren hebben mensen vele namen gebruikt voor Kasteel de Haar. De meest gehoorde zijn kasteel Haarzuilens, kasteel Haarzuilen, kasteel Haarzuylen, Kasteel ter Haar, kasteel de Haer en Huis de Haar. Maar het is dus allemaal hetzelfde kasteel: Kasteel de Haar. Slot Zuylen daarentegen is een ander kasteel, vlakbij Utrecht.

Wat krijg ik in het kasteel te zien?
Er zijn meer dan 20 vertrekken geopend voor bezichtiging. Vanwege de brandveiligheid en een aantal kamers die nog volop in restauratie zijn, kunnen helaas niet alle vertrekken open zijn. Regelmatig zijn er rondleidingen die vertrekken laten zien die normaal gesproken gesloten blijven. Ook zijn er vertrekken ingericht als kantoor, bezemkast of meterkast. Deze vertrekken blijven gesloten voor publiek. 

Is de familie nog eigenaar van het kasteel?
Nee, het kasteel en park zijn eigendom van Stichting Kasteel de Haar. De familie heeft wel nog altijd het recht om 1 maand per jaar in het kasteel te wonen, maar verblijven gedurende het jaar diverse weken in het Châtelet (het ‘kleine kasteeltje’ links van het kasteel).

Waar kan ik terecht voor mijn vragen over de geschiedenis/bewoners/collectie van het kasteel?
Hiervoor kunt u een mail sturen naar onze conservator via informatie@kasteeldehaar.nl

Kan ik een foto- of videoshoot houden in het kasteel of het park?
Nee, dit is helaas niet toegestaan. Helaas is het boeken van een bruidsreportage niet mogelijk, dit recht is uitsluitend voorbehouden aan de bruidsparen die ook bij ons trouwen. 

Krijgt de stichting subsidie?
De stichting ontvangt geen structurele subsidie, de exploitatie moet volledig gedekt worden door de inkomsten uit onze activiteiten. Wel heeft de stichting subsidie gekregen van het Rijk voor de restauratie van het kasteel (70% subsidie en 30% eigen middelen) en voor het onderhoud van kasteel en park (50% subsidie voor een gedeelte van het onderhoud).

Kan ik ook (zaal)gids worden op Kasteel de Haar?
Jazeker! Op de pagina word vrijwilliger leest u meer over werken op Kasteel de Haar. Heeft u interesse? Stuur dan een mail naar informatie@kasteeldehaar.nl of bekijk onze vacatures.

Ik wil een klacht indienen, waar kan dat?
U kunt uw klacht indienen via het contactformulier of door een brief te sturen naar ons postadres: Kasteellaan 1, 3455 RR Haarzuilens. Wij horen graag hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.

 Raadpleeg ook onze huisregels

BEREIKBAARHEID

Bezoekadres

Kasteellaan 1
3455 RR Haarzuilens

Plan uw route in Google Maps.

Kan ik Kasteel de Haar ook bereiken met het openbaar vervoer?
Ja, zeker! Kijk voor alle informatie op adres & route. Of bepaal uw route via ov9292.nl

Ik kom met de auto, hoe werkt het met parkeren?
U kunt zonder parkeerticket het parkeerterrein oprijden. U heeft uw parkeerticket alleen nodig bij het afrijden. U kunt gebruik maken van contactloos betalen bij het uitrijden. Als u niet contactloos wilt betalen bij het uitrijden kunt u ook bij uw online reservering of in het entreegebouw een parkeerkaart kopen. Het entreegebouw is alleen geopend tijdens de openingstijden, tot 16.30 uur. Online kunt u 24/7 een parkeerticket kopen.

Ik kom met de fiets, is er een bewaakte fietsenstalling?
U kunt uw fiets parkeren in de gratis fietsenstalling tegenover de toegangspoort. Deze is niet bewaakt en parkeren geschiedt op eigen risico. 

Heeft Kasteel de Haar voorzieningen voor elektrische auto’s of fietsen?
Ons parkeerterrein heeft op dit moment geen oplaadpalen voor elektrische auto’s of fietsen. 

Zijn er invalideparkeerplaatsen op het parkeerterrein?
Op dit moment zijn er geen invalideparkeerplaatsen op ons parkeerterrein. Er wordt nog gewerkt aan het parkeerterrein. In de toekomst worden er invalideparkeerplaatsen gecreëerd. Houd er rekening mee, dat ook al zijn er in de toekomst invaldide parkeerplaatsen, het ongeveer 5 minuten lopen is van de parkeerplaats naar het entreegebouw en nog eens 10 minuten vanuit hier naar het kasteel. Het kasteel is niet goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn. 

Kan een touringcar parkeren en draaien op het parkeerterrein?
Op dit moment zijn er nog geen specifieke parkeerplaatsen voor touringscars, maar er is voldoende plaats om te parkeren. Het parkeerterrein biedt voldoende plek om een ronde te rijden, waardoor er niet gekeerd hoeft te worden op het parkeerterrein.