De eerste bevindingen uit het atelier

Update 1 uit het atelier

Restauratie van ‘De Reixach’

De eerste stap in het atelier was de grondige documentatie van het schilderij. Er zijn diverse foto’s gemaakt in hoge resolutie bij daglicht, met UV en infrarood. Ook zijn er röntgenfoto’s gemaakt en is er een infraroodreflectografie uitgevoerd.

De vernisverwijderingstests

Bij de vernisverwijderingstests bleek dat de bovenste vernislaag en de meeste overschilderingen gemakkelijk oplosbaar zijn. De vernis is in het verleden aangebracht over het hele oppervlak van het paneel, inclusief het goud. Het verwijderen van het dikke vergeelde vernis maakt een groot verschil. Echter heeft het oppervlak onder de vernis een grijsachtig en dof uiterlijk. Om het verfoppervlak beter te begrijpen is het eerst bestudeerd met een microscoop.

Onderzoek met de microscoop

Onderzoek met de microscoop maakte duidelijk dat het om een grijzige laag gaat, die direct op de verflaag zit. Dwarsdoorsnedes tonen aan dat het vermoedelijk niet om een oude vernislaag of coating gaat, maar om zouten of oppervlakte vuil. Dit heeft zich mogelijk opgehoopt op de verflaag, voordat het altaarstuk werd gevernist. Niet vreemd als je bedenkt dat het werk al bijna 600 jaar oud is!

Voorlopig wordt verder gewerkt aan het verwijderen van de vernislaag en het onderzoek naar de grijze laag. Hiervoor wordt samen met het RCE onderzoek gedaan naar de dwarsdoorsnedes van de verflagen. Daarnaast bestuderen de restauratoren de röntgenfoto’s om meer inzicht te krijgen in de constructie van het houten paneel, en speuren zij in het archief naar informatie over de herkomst van het schilderij.

Restauratoren:

Melissa Daugherty MA, PD Res
Marya Albrecht MA, PD Res                          
Gert van Gerven MA                                   

Begeleidingscommissie:
Prof. Dr. Henk van Os, kunsthistoricus
Drs. Carol Pottasch, senior restaurator Mauritshuis
Dr. Carl Brandon Strehlke, kunsthistoricus
José de la Fuente, restaurator panelen Museo Nacional des Prado, Madrid